Tavallisen kansalaisen sote-maslow

Sote-uudis­­tuksen tavoit­teena on ”kaventaa ihmisten hyvin­­vointi- ja ter­vey­seroja, parantaa pal­ve­lujen yhden­ver­tai­suutta ja saa­ta­vuutta sekä hillitä kus­tan­nuksia”. Tätä varten on hah­mo­teltu moni­mut­kainen hal­lin­to­himmeli, johon taval­lisen kan­sa­laisen sopivuus on yhä suu­rempi arvoitus. Valin­nan­vapaus kuu­lostaa hyvältä, mutta hie­nolta kuu­los­taisi sekin, että yli­päänsä olisi mah­dol­lisuus saada pal­veluja niitä tar­vi­tessaan. Maslow’n tar­ve­hie­rarkiaa on käy­tetty pohjana monilla aloilla, toden­nä­köi­sesti teorian ymmärrettävyyden […]

Itsestäänselvyyksiä - onko niitä?

Ter­vey­den­huollon lomak­keita täytyy päi­vittää silloin tällöin, täl­lainen tilanne oli meil­läkin töissä jokin aika sitten. Päi­vi­timme veren­paineen koti­mit­tauksen ohjetta. Teksti oli hoi­totyön ammat­ti­laisen tekemää ja sih­tee­rille tehtävä siirtyi logon lisää­misen ja mah­dol­li­sesti pienen sti­li­soinnin vuoksi. No, niin sano­tulle maal­li­kolle eli sih­tee­rille ohje­teksti ei ollutkaan selkeä. Mita­taanko vasem­masta vai oikeasta käsi­var­resta? Vasem­masta. Ovatko tiedot potilaan pituu­desta ja […]

Optimaalista palvelua

Olipa kerran Vieno, joka tunsi olonsa sen verran epä­mu­ka­vaksi, että päätti tur­vautua ter­vey­den­huollon pal­ve­luihin. Niinpä hän näp­päili tutun ter­veys­kes­kuksen numeron ja pian iloinen ääni vas­ta­sikin puhe­limeen. Vieno selitti asiansa ja pian hän olikin jo ilmoit­tau­tu­mis­luu­kulla. Ilmoit­tau­tu­mi­sau­to­maat­tikin olisi ollut, mutta Vieno kääntyi ystä­väl­lisen näköisen hen­ki­lö­kunnan edus­tajan puoleen. Hyvä niin, sillä lähio­maisen puhe­lin­numero oli vaih­tunut, ja olipa […]